Vi tar tempen på läkarnas digitala vanor

2 maj 2016

Läkare med ipad enkät Doctor with ipad survey

I världen av ettor och nollor är vård och omsorg ett av de tydligaste exemplen på digitaliserade arenor. Man skulle kunna tro att det även gäller kommunikationen som riktar sig till läkare, exempelvis från läkemedelsbolag. Men förvånansvärt nog lyser de digitala lösningarna ofta med sin frånvaro. Så vi bestämde oss för att ta tempen på läkarnas digitala vanor.

Om man tittar på sättet som många läkemedelsbolag förlitar sig på tryckta medier när de kommunicerar med läkarskrået kan man lätt få bilden av en äldre, knastertorr man med doktorsväska. Men som du säkert redan har räknat ut har den traditionella bilden väldigt lite med Sverige 2016 att göra.

För att få reda på hur det egentligen står till vände vi oss till våra bästa vänner: Läkarna själva.

Och det visar sig snabbt att de digitala vanorna har väldigt lite med ålder, kön eller arbetskläder att göra. Läkare är, föga förvånande, precis som vi människor är mest. De surfar, kollar Netflix, facebookar, hemnetknarkar och smygläser skvallertidningar.

Men det verkligt intressanta äger rum på jobbet.

Alla tillfrågade svarar att de dagligen använder internet för att leta information som rör just jobbet. Det visar sig också att många faktiskt använder sig av en smartphone eller surfplatta – efter att de dragit på sig läkarrocken.

Trovärdigheten är i sin tur massiv för digitala källor. 80% av läkarna som vi pratade med håller inte med om påståendet att digital information på något sätt skulle vara svårare att bedöma än tryckt.

Hur är det då med den seglivade myten att läkarna skulle tillhöra den så kallade ”faxgenerationen”?

Våra läkare var i genomsnitt 55 år gamla. Men på frågan hur de helst besvarade till exempel en intresseanmälan eller en beställning, var intresset för faxar minst sagt iskallt. Nästan 9 av 10 föredrar att använda sig av en lösning i dator eller mobil.

Sammanfattande tips för företag som har läkare som målgrupp:

1. Kommunicera digitalt

2. Anpassa lösningarna till mobil och surfplatta

3. Skrota faxen

 

Vad är nästa steg inom digital marknadsföring inom inom hälsa och läkemedel?

Hör gärna av dig till oss för en dialog om era möjligheter.