Kommunikation för hälsa och läkemedel

Vår specialkompetens

FWD är en reklambyrå med specialistkompetens inom kommunikation och marknadsföring av läkemedel samt hälsorelaterade tjänster och produkter i Norden. I över 20 år har vi haft förmånen att jobba inom Life Science, en av Sveriges mest expansiva branscher.

Våra tjänster inom life science

Fullservicebyrå  med fokus på hälsa

Vi har alla verktyg som behövs för marknadsaktiviteter inom hälsa och läkemedel: 

  • Produkt- och varumärkesstrategi
  • Produktlanseringar i Sverige och Norden
  • Namngivning av nya läkemedelsprodukter, koncept och kommunikativa plattformar
  • Varumärkesutveckling, identiteter, logotyper och grafiska profiler
  • Digitala strategier, kampanjer och bannerannonsering
  • PR-aktiviteter, pressreleaser och mediabearbetning
  • Webbplatser som följer LIF:s regelverk för HCP och allmänhet
  • Mobil- och webbappar som patientstöd eller testverktyg
  • Sociala medier, contentproduktion och bevakning
  • Adaptioner, översättningar och lokalisering av befintligt material
  • Produktfotografering eller 3D-visualisering av kommande produkter
  • Reklamfilmer, patientberättelser, informationsfilm, medicininstruktioner och animerade användarinstruktioner
  • Förpackningsdesign och utveckling av läkemedelsförpackningar
  • Bokningsbrev, inbjudningar, mailingar, trycksaker, annonser
  • Produktmonografier, visual aids, detail aids, leave behinds, patientinformationer
  • Design och produktion av fysiska eller digitala möten, montrar och skyltsystem

Expertis & nätverk

I vårt nätverk har vi vårdpersonal, medicinska rådgivare, PR-experter med specialistkompetens inom life science samt översättare med erfarenhet av medicinska texter.

En spännande och utmanande bransch

Arenan för läkemedelskommunikation förändras hela tiden. Myndigheter och institutioner bildas och byts ut. Lagar och regelverk uppdateras ständigt och försäljningen av läkemedel sker både på en marknad med konkurrensutsatt detaljhandel, e-handel och via landstingens avtal för offentlig upphandling.

Som producent eller återförsäljare av läkemedel finns det många möjligheter och fallgropar att ta hänsyn till.

Läs även: Får vi göra reklam för läkemedel?

Med förändringarna har även klimatet för läkemedelsföretagen förändrats. Pågående uppköp av bolag och produktportföljer har länge varit normalläge för många företag inom industrin. Generika och biosimilarer har också påverkat såväl marknaden som patienters uppfattning kring vård och omsorg.

Kommunikation för läkemedelsföretag handlar i stora delar mer om utbildning och support än reklam.

Läkemedelsbranschen är en komplicerad industri att verka inom, men på många sätt även givande. Att få ta del av – och vara en del av – innovation, forskning och utveckling av produkter som gör livet bättre, längre och tryggare för så många människor är ett privilegium.

Målgruppsanpassad kommunikation

Våra kunder ger oss förtroendet att kommunicera med myndigheter, intresseorganisationer, läkare och patienter.

Viktiga och känsliga ämnen som påverkar människor, i många fall genom hela livet med diagnoser som HIV, multipel skleros, impotens, parkinsons och cancer.

Det krävs erfarenhet och handlag för att göra detta på ett lämpligt sätt, såväl kommunikativt som etiskt och regulatoriskt.

Erfarenhet som underlättar

Vår kunskap har under åren gett oss möjlighet att arbeta med hundratals produkter inom terapiområden som gynekologi, neurologi, kardiologi, dermatologi, onkologi, gastroenterologi, reumatologi och infektion.

Alla ämnen har sina speciella förutsättningar och vi tar gärna utmaningen att snabbt kunna växla mellan många olika kontaktpersoner, behandlingsområden, produkter och målgrupper.

Vi har stor erfarenhet av både receptbelagda läkemedel/rx, receptfritt/otc och medicinska produkter, medical device och hjälpmedel.

Vår erfarenhet gör att vi snabbt kan sätta oss in i den aktuella utmaningen och komma framåt i det kommunikativa arbetet och fokusera på uppgiften utan att fastna i regelverket.

IMA-certifierade medarbetare

Hos FWD finns flera projektledare med IMA-kompetens (Diplomerad Information- och marknadsansvarig inom läkemedelsföretag). Utbildningen har fokus på LIF:s regelsystem och etiska riktlinjer för marknadsföring av läkemedel. Det ger en trygghet för uppdragsgivaren och förenklar ofta arbetet då vi har en gemensam kunskapsplattform.

Uppdragsgivare

Vi samarbetar gärna tätt med företagsledning, sälj- och marknadsavdelning och produktchefer i Sverige såväl som Danmark, Norge, Finland.

Vi anpassar oss efter behov och agerar såväl huvudbyrå i Norden som nationell partner mot global byrå.

Vi har även uppdragsgivare i andra organisationer inom vård- och hälsosektorn.

Här kan du se våra kunder.

Vad kan vi göra för dig?

Kontakta oss gärna så berättar vi mer om våra tjänster kring läkemedelskommunikation.