UriCUR produktlansering

FWD vann RFSU:s pitch för uppdraget att ta fram det nordiska kommunikationskonceptet för lanseringen av en ny produkt mot urinvägsinfektioner.

Nästan en halv miljon kvinnor lider av urinvägsinfektioner varje år, bara i Sverige. Många behandlas med antibiotika flera gånger per år. Men infektionen kommer ändå tillbaka.

Det vinnande konceptet tog fasta på känslan av att äntligen bli av med det där efterhängsna besväret. Med UriCUR får kvinnor en chans att ta kontrollen över sitt liv – och underliv. Och äntligen göra slut med sin urinvägsinfektion.

Budskapet passar väl in under RFSU:s övergripande budskap, där rätten till sin egen kropp och sexualitet värderas högt.
Uppdraget omfattade strategi, kreativt koncept, kampanj- och PR-aktiviteter.

UriCUR är en medicinteknisk produkt med unik verkan, dokumenterad i kliniska studier. Kommunikationen riktades mot såväl konsumenter som vårdpersonal och apotek med innehåll och budskap anpassat för de olika mottagarna.

Kontakta oss gärna om du vill veta mer om vårt arbete

Kund
uricur.se

Det är inte mig det är fel på. Det är dig.

Kommunikationen och UriCUR-konceptet sammanfattas i filmen med tre kvinnor som tar tag och gör slut med problemet.

Produkten som nu lanseras i Norden av RFSU har tidigare mottagits väl hos användarna på den europeiska marknaden.

Mode of action

En viktig fördel med produkten är den dubbelverkande effekten: dels i blåsan för att minska pågående besvär. Samtidigt bildas en barriär i tarmen för att hämma migrationen av e.coli-bakterier – den vanligaste orsaken till urinvägsinfektion. Dessa funktioner och effekter har vi illustrerat med en animation, så kallad mode of action.